خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / واحدهای هیئت / روابط عمومی / مطالب مذهبی / نخل يا مفه / نخل‌برداری کهن‌ترین آیین عزاداری امام حسین (ع) در یزد

نخل‌برداری کهن‌ترین آیین عزاداری امام حسین (ع) در یزد

آیین نخل برداری عاشورای حسینی

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نخل برداری که در یزد سابقه دیرینه دارد، در روز عاشورا هر سال با حضور گسترده مردم از سراسر استان، کشور و حتی خارج از کشور در یزد برگزار می شود.

نخل برداری در واقع نماد تشییع پیکر شهدای کربلا به ویژه سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین است.

نخل، سازه ای چوبی و بلند پیکر و پهن پیکر است که برای بلند کردن آن به حضور صدها مرد قوی هیکل نیاز است و البته ابعاد نخل ها در مناطق مختلف استان متفاوت است.

بزرگترین نخل در استان یزد، نخل حسینیه امام تفت و بعد از آن نخل میدان امیرچخماق و نخل میدان بعثت است که در ایام مختلف سال در مقابل حسینیه ها گوشه نشین هستند و در روز عاشورای حسینی به خروش در می آیند.

نخل به نماد عزاداری در یزد تبدیل شده است

نخل ها در واقع در طول یک قرن گذشته، به نماد عزاداری در یزد تبدیل شده اند و برای مردم مراسمی ویژه و دارای احترام به شمار می رود.

نذورات مردم، قربانی کردن دام، سینه زنی و اشک ریختن در عزای حسین (ع) و یارانش نشانی از اهمیت مردم یزد به مراسم نخل برداری است.

نخل برداری نیز، تشییع نمادین برای شهدای کربلاست، امام و شهدایی که تشییعی متفاوت از همه انسانها داشتند، تشییعی که به جای آنکه پیکر بر شانه های عزاداران قرار گیرد، سرها بر نیزه های عداوت قرار گرفت.

نخل برداری نمادی از تشییع پیکر شهدای کربلاست

این بی حرمتی، داغی بر دل تاریخ گذاشت که مردم یزد امروز با گذشت بیش از هزار و ۴۰۰ سال از آن واقعه تاریخی، هر سال برای امام حسین (ع) مراسم تشییع پیکر برگزار می کنند تا شاید مرحمی برای زخم دل خود بیابند.

یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه یزد در مورد آیین کهن عزاداری و نخل برداری در یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نخل سازه ای چوبی است که با چوب اسکلت بندی شده است و برای پایه­ های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند کردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است.

صدیقه رمضانخانی عنوان کرد: برای بستن آن، تعدادی از خدام حسینیه از صبح هشتم محرم دست به کار می شوند. آنها بر روی پارچه مشکی و در جلو و عقب آن، خنجر، آیینه ­های بزرگ و نیز یک سازه چوبی به شکل سرو در جلو و عقب نصب می کنند که این کار تا ظهر روز نهم محرم (تاسوعا) ادامه می­ یابد.

هر عنصر به کار برده شده در نخل، نمادی از یک شهید کربلاست

وی افزود: هر عنصر به کار برده شده در نخل، نمادی از یک حادثه و متعلق به شخصی در حادثه کربلاست.

رمضانخانی خاطرنشان کرد: مردم و عزاداران هر کدام از عناصر به کار برده شده در نخل را نمادی از یک حادثه و متعلق به شخص خاصی در حادثه کربلا می دانند.

وی در تشریح برخی از این نمادها عنوان کرد: چوب نخل به عنوان پیکر سیدالشهدا، سیاهپوش کردن به عنوان پارچه سیاه روی پیکر، شمشیر و نیزه ها به علامت تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام حسین (ع)، سرو نخل به عنوان قد و قامت علی اکبر (ع)، آیینه به عنوان نور وجود مبارک امام حسین(ع)، علمهایی که بر نخل بسته می شود به عنوان علمدار امام  حسین(ع)، زنگهایی که در قدیم بر آن می بستند به عنوان زنگ کاروان امام  حسین(ع)، عزادارانی که نخل را بر می دارند به عنوان تشییع کنندگان و… و. برای مردم شناخته شده است.

مراسم نخل برداری از صبح امروز در مناطق مختلف استان یزد آغاز شده و برخی از مراسم ها بلافاصله بعد از برگزاری نماز ظهر عاشورا برگزار می شود.

در برخی حسینیه ها نظیر حسینیه شاه ابوالقاسم یزد این مراسم در عصر روز عاشورا، همان زمان که ذوالجناح بدون سوار راهی خیمه ها شد، برگزار می شود.

فریادهای یا حسین (ع)، یا عباس (ع)، یا زینب (س)، یا علی (ع) با برداشتن نخل تن هر بیننده ای را به لرزه در می آورد.

امروز همچنین صدها قربانی بر پای نخل ذبح می شود و گوشت آن میان مستمندان توزیع شده یا در آشپزخانه حسینیه ها و مساجد، شام مراسم شام غریبان را با آن تهیه می کنند.

حال و هوای عزاداری در یزد شور دیگری دارد و صدها توریست نیز از کشورهای مختلف در مراسم آیینی عزاداری در شهرستانهای یزد و تفت حضور یافته اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.