خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / شهر من مهديشهر / جاذبه گردشگری / جاذبه های گردشگری مهدیشهر+عکس

جاذبه های گردشگری مهدیشهر+عکس

حسینیه المهدی

حسینیه المهدی

پارک آبشار مهدی شهر

پارک آبشار

پارک آبشار

غار دربند

غار دربند

غار دربند

از دیگر جاذبه های دیدنی مهدی شهر می توان به دربند سنگسر، غار دربند مهدی شهر، موزه عشایری ایل سنگسر، عمارت کیپور، دیواره صخره نوردی سنگسر سل، امامزاده قاسم سنگسر اشاره کرد.

امامزاده قاسم (ع)

ساختمان حرم امامزاده قاسم را در سال ۹۴۳ خورشیدی حدود ۴ سده پیش و در دوره صفویه به دست هنرمندان ایرانی ساخته شد. این مکان طی محاسباتی حدود ۳۵۰ متر مساحت و ۱۱۰ متر زیر بنا و حدود ۲۴۰ متر محوطه دارد. ضریح در اتاقی به مساحت ۲۵ متر قرار گرفته. امامزاده دارای دو گنبد است که ضریح در زیر یکی از این گنبدها قرار دارد. در سردر ورودی امامزاده، کاشی کاری‌های زیبایی توسط هنرمندان ایرانی طراحی و نصب شده است. دیوارهای امامزاده از جنس خشت و گل و آجر است ولی دیوارهای جدید محوطه آن از جنس آجر و سیمان است.

تصویر در تاریخی امامزاده قاسم زیارت:

عشایر ایل سنگسری

عشایر ایل سنگسری

سنگسری ها شاخص ترین کوچندگان دامنه های البرز هستند. آن ها طولانی ترین مسیر کوچ جهان را طی می کنند به طوری که فاصله ی دورترین نقطه ی ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می رسد. برنارد هوکارد محقق مشهور اروپایی نیز معتقد است عشایر ایل سنگسری طولانی ترین مسیر کوچ رو جهان را دارا هستند.

سیاه چادر عشایر سنگسری که «گوت» نام دارد منحصر به فرد است و از ساختار ویژه ای برخوردار است. تقسیمات داخلی سیاه چادر سنگسری همسان معماری ایرانی است.

پلاس سنگسری کف آن را مفروش و دیوار های نقش دار، فضای داخل چادر را به محل میهمانان، خانواده و آشپزخانه تقکیک می کنند. دست بافته ها و آویزه های بسیاری که دارای نقش و رنگ هستند در داخل چادر ها کاربرد دارند.

عشایر ایل سنگسری از شیر گوسفند و بز ، ۳۲ نوع محصول لبنی تولید می کنند. همچنین آنان در تولید نوعی شکلات محلی به نام چیکو تبحر خاصی دارند. چیکو و روغن زرد که ماحصل تلاش عشایر سختکوش ایل سنگسر است، بخشی از سوغات مهدی شهر را تشکیل می دهد.

امروزه بخش هایی از مراتع استان های سمنان، تهران، قزوین، قم، مرکزی، مازندران، گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، و اصفهان همچنان در اختیار عشایر ایل سنگسر قرار دارد.

شهر مهدی شهر (سنگسر سابق) مرکز شهرستان مهدی شهر، خاستگاه ایل سنگسری است که خانوار های عشایری از اواخر شهریور تا اواسط خرداد ماه در آن سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.