خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / شهر من مهديشهر / بزرگان و مشاهير مهدشهر / هنرمند بی نظیر احمد نادعلیان

هنرمند بی نظیر احمد نادعلیان

نادعلیان یکی از چهره های شناخته شده هنر محیطی در عرصه بین المللی است.  در حال حاضر اغلب در طبیعت زندگی میکند،  به گوشه و کنار جهان سفر میکند و در یک عرصه بین المللی هنر محیطی اجرا میکند.

آثار او در بیش از ۴۰ کشور دنیا در شرق تا جزایر ژاپن در شمال تا جزایر شمالی فنلاند در قطب و در غرب تا غربی ترین نقطه امریکا پراکنده هستند.  جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.riverart.net      مراجعه شود.

نادعلیان از پیشگامان هنر شبکه و اینترنتی است. در سال ۲۰۰۲ میلادی نشان نت آرت به او تعلق گرفت و در حال حاضر هزاران بیننده در روز سایتهای او  را میبینند. 

در سال ۲۰۰۳ میلادی او یکی از هنرمندانی بود که  برای معرفی هنر معاصر ایران به دوسالانه ونیز  اعزام شد و هنر محیطی رودخانه را ارائه داد.  در این سال او یکی از هنرمندانی بود که اثرش برای نمایشگاه آب راه های مقدس انتخاب شد.  او همچنین تنها هنرمند ایرانی بود که برای یادواره بشریت انتخاب شد و از او تقدیر شد.

گوتفرد یونکر عکاس آلمانی او را برای مجموعه عکسهایی با عنوان  بهترین هنرمندان معاصر ( کاری در هفت سال سفر و کار) انتخاب کرده است و درحالیکه نادعلیان در طبیعت ایتالیا حجاری میکرد  از او عکاسی کرد.

در روز ۱۴ نوامبر ۲۰۰۲ میلادی ادوارد لوسی اسمیت در طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت : “کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا” روشی که او از اینترنت استفاده میکند.”  ادوارد لوسی اسمیت در سال ۲۰۰۲   در  کتاب هنر فردا (Art Tomorrow) نادعلیان را در کنار اندی گلدسورثی و کریس بوث یکی از سه هنرمند برجسته بین المللی هنر محیطی معرفی کرده است.

 

 

 

در سال ۲۰۰۳ آثارش در کتاب اوپن منشر شد. زمانیکه نادعلیان جهت شرکت در نمایشگاه  اوپن و  حجاری صخزه ها به جزیره لیدو  به ایتالیا سفر کرده بود با رابرت مورگان مححق و نوسینده مشهور تاریخ هنر اروپا ملافات داشت. رابرت مورگان که مسئول انتخاب این نمایشگاه  بود زمانیکه نادعلیان در جزیره لیدو ایتالیا حجاری میکرد شاهد خلق آثارش بود و در روز افتتاحیه نمایشگاه اوپن ضمن نمایش اسلاید و معرفی آثار نادعلیان گفت: “کارهای نادعلیان توازنی و رابطه ای بین کهن ترین اسطوره های جهانی و جدیدترین رسانه ها و فن آوریها را نشان میدهند”.   

در سال ۲۰۰۳ در روز افتتاح نمایشگاهش در موزه کن مارکز اسپانیا در مایورکا تلوزیون ملی اسپانیا اجرای اثرش را گزارش کرد و با او مصاحبه داشت. برای سپاس از زحمات مردم اسپانیا در کمک رسانی زلزله بم چیدمان او در جزیره مایورکا با حضور نماینده رسمی یونسکو به مردم اسپانیا تقدیم شد.

ایوا  مدیر مرکز و گالری پورتال مایورکا کارهای نادعلیان را دارای اینگونه توصیف میکند:

تکریم و احترام محیط طبیعی

تاثیرپذیری از هنر باستانی و عامیانه و استفاده از آنان برای ایجاد هنر معاصر

توجه به آسیب پذیری انسان در بلاهای طبیهی و انسانی

استفاده از فن آوریهای جدید و آزادی بیان

علاوه بر این او میگوید دغدغه بنیادی این هنرمند  ایجاد هماهنگی بین انسان، طبیعت و جهانی است که ما را احاطه کرده است.

در سال ۲۰۰۵ در حالیکه در فرانسه مشغول اجرای مجموعه گنجهای پنهان بود ، تلوزیون فرانسه با او مصاحبه کرد و فرایند کارش را ثبت کرد. 

زندگی و آثار او موضوع یک فیلم مستند ساخته فیلم ساز ایرانی، مجتبی میرتهماسب بوده است.  علاوه براین فرایند کار او در طبیعت موضوع کار فیلم سازانی دیگر مثل فرگاس میکل جان فیلم ساز اسکاتلندی، کاترین مک دونالد فیلم ساز انگلیسی و وستا ماخ آلمانی بود . علاوه بر این فعالیتهای هنری ،  آثار و مصاحبه های او بارها در شبکه های داخلی ایران و دیگر کشورهای جهان گزارش شده اند.

در سال ۲۰۰۶  رابرت مورگان  طی نامه الکترونیکی به نادعلیان نوشت: “من بسیار تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای ساحل دریا خجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند.  آثار شما فرا مثخوانند پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی”  “من احترام بسیاری برای آنچه که شما انجام میدهید قائل هستم و همانطور که پیش از این در سال ۲۰۰۳ در ارتباط با کار شما متذکز شدم، فکر کار کردن با نشانه های بدوی یا نشانه های ریشه ای آئینی که منضمن معانی جهانی  هستند در این صحنه مخدوش کنونی بسیار مهم است، و وجه حیاتی هنر امروز است.”

در سال ۲۰۰۵ ضمن حجاری سواحل جنوب فرانسه مدال ویژه راماتوئل را زا آن خود ساخت. . در سال ۲۰۰۵ میلادی جایزه بزرگ دوسالنه بین المللی تاشکند را دریافت کرد.

در زمستان ۲۰۰۵آثارش در موزه سبز امریکا معرفی شد و آقای سام باور در سایت موزه شبز نوشت: “بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند.” بیشتر

در بهار ۲۰۰۶ میلادی مجله یو تی ان ای امریکا نادعلیان را به هنرمند محیطی سال انتخاب کرد. در این نشریه نوشته شده است: احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . نادعلیان که خانه اش در منطقه کوهستانی دماوند ایران است سفرهای متعددی داشته است و پیامهای گرافیکیش را  به صورت حجاری بر روی سنگ در همه قاره ها به جزء قطب جنوب رها ساخته است. ادامه

در تابستان ۲۰۰۶ میلادی جان کی. گرانده  نویسنده  و منقد هنری شاخص هنر محیطی و مجسمه سازی در کانادا مصاحبه احتصاصی با احمد نادعلیان در نشریه اسپس به چاپ رسانید و در مقدمه مصاحبه نوشت: “نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.”  بیشتر

در تابستان ۲۰۰۶ در جشنواره هنر سبز ایتالیا از سوابق نادعلیان در زمینه هنر محیطی تمجید شد. 

  آثار او در بسیاری از مجموعه ها و کتب بین المللی به چاپ رسده اند.  علاوه براین بارها مطبوعات داخل ایران و سایر کشورهای جهان فعالیتهی نادعلیان را گزارش کرده اند. 

وی تاکنون ۲۰ نمایشگاه انفرادی داشته است و در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه جمعی در ایران، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، امریکا،  انگلستان،  ژاپن، لبنان، امارات ، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و …  شرکت کرده است.

 

مختصری از شرح حال و سوابق هنری        

نادعلیان در سال ۱۳۴۲ در سنگسر متولد شد. او فعالیتهای هنریش را از سال ۱۳۵۶ زمانیکه ۱۴ ساله بود شروع کرد. کارهای اولیه او در مدرسه اغلب طراحی های طنز آمیز بودند.  او تا کنون در زمینه های بسیار متنوعی فعالیت داشته است.  در گذشته بیشتر طراحی، نقاشی، کاریکاتور و عکاسی میکرد.  اما در سالهای اخیر بیشتر در زمینه حجاری ، چیدمان، هنر محیطی ، کارهای چند رسانه ای و اینترنتی فعالیت دارد. 

نادعلیان در سال ۱۳۶۲ وارد  دانشکده هنرهای زیبا شد.  بین سالهای ۱۳۶۳  تا  ۱۳۶۸  به تمامی نقاط ایران سفر کرد.  حاصل این سفرها چند هزار طراحی بود که دو مجموعه آن در دوران دانشجوئی او به چاپ رسیدند. علاوه بر این وی در طول سفرهای ایران بیش از ۱۲ هزار  اسلاید  تهیه کرد که در حال حاضر بخشی از آنها برای تدریس دروس مختلف نظری در دانشگاه ها استفاده میکند. 

نادعلیان در سال ۱۳۶۷ از دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ التحصیل شد.  در سالهای ۱۳۷۰-۱۳۶۹ در موزه ها و مراکز فرهنگی فرانسه مشغول مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان بود سپس در سال ۱۳۷۰ به انگلستان رفت و پس از چند سال زندگی و تحصیل در آنجا در سال ۱۳۷۵ مدرک دکترای فلسفه هنر(Ph.D) در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری را از دانشگاه مرکزی انگلستان(UCE) اخذ نمود.   

در سال  ۱۳۷۵  پس از اتمام تحصیل به ایران باز گشت و به صورت محدود مشغول به تدریس  در دانشکده های هنری شد.

از این سال تا کنون بهار و تابستان را اغلب در منطقه کوهستانی اطراف کوه دماوند زندگی میکند.  زندگی در طبیعت فصل جدیدی در زندگی هنری او بود. تدریجا از طراحی و نقاشی دست کشید و به کنده نگاری بر روی سنگ روی آورد.        شرح حال و سوابق هنری کامل نادعلیان

 

 

 

نادعلیان از سال ۱۳۷۶ تا کنون سفرهای متعددی به کشورهای مختلف جهان داشته است. 

 

***

 

 

 

 کارهای او ملهم از اساطیر باستان و موضوعات نمادین هستند که با تفسیر و شیوه جدیدی ارائه شده اند.

نادعلیان آثار متعددی را به صورت چندرسانه ای تولید کرده که فقط با رایانه قابل رویت هستند. این آثار تعامل مخاطب را به همراه دارند. کلیک کردن او چگونگی روایت اثر را مشخص میکند. آثار که برای نمایشگاه باغ ایرانی ، شاهکارهای نگارگری ، نمایشگاه قرآن کریم و … از این دسته هستند.

او همچنین آثار بسیاری را ارائه داده است که فقط در شبکه اینترنت وجودی مجازی دارند. ایجاد سفره هفت سین مجازی، نمایش سفره هفت سین به صورت زنده در روزهای سال نو، نمایشگاه مجازی در کره ماه و اثری به عنوان بیگناهان که واکنش به کشتار مردم عادی در جنگها و عملیات تروریستی هستند از این دسته هستند.

اجرای نمایش یا سخنرانی به صورت زنده در شبکه اینترنت بارها توسط نادعلیان تجربه شده است.

کار احمد نادعلیان در نمایشگاه هنر جدید مرکب از یک برد بزرگ به ابعاد ۴۵/۳. ۴۵/۲ بود که بر روی آن اعداد ۰۱ به صورت نامنظم چاپ شده بودند. در یک اتاق تاریک یک پروژکتور قوی قرار داده شده بود که نور شدیدی را به روی پرده ای تابانده . مخاطبین نمایشگاه که فقط در روز افتتاحیه چندین هزار نفر بودند به نوعی هدایت میشدند که از کنار این پرده عبور کنند. تابش نور بروی بدن آن ها موجب ایجاد سایه بر روی پرده میشد و از آنجا که پرده شفاف بود در پشت پرده بازدید کننده نمایشگاه متوجه عبور سایه ها میشد. این سایه ها با اعداد ۰۱ تلفیق میشد و در کالبد آن ها به صورت بافت دیده میشد.

اگر چه این تصاویر سایه هائی از انسان بودند اما شبه بدون جزئیات موجب میشد که ابعاد دیگری که در رفتار و وجود انسان است آشکار شوند. مخاطبین برای بار اول که وارد آن حیطه میشدند سرگردان بودند و انتظار داشتند چیزی ببینند اما زمانی که از آن فضا عبور کردند تازه متوجه میشدند چه خبر است. اما کار به این مرحله ختم نمیشد . در مقابله پرده هائی که سایه دیده میشد یک کامپیوتر مجهز به Web Cam وجود داشت که سایه های درحال عبور را ثبت و به شبکه اینترنت انتقال میداد. اما بسیاری از مخاطبین دوباره تمایل داشتند که به پشت دیواره بروند و یک اجرا داشته باشند ، حتی بچه ها دوست داشتند به نوعی نمایش اجرا کنند و حتی بازی کنند. فقط در روز افتتاحیه هزاران فریم تصویر ازاین رویدادها ثبت شد که شمار بسیاری از این تصویر ها بروری شبکه انیترنت وجود دارند. این کار برای نادعلیان تمثیلی از خود اینترنت بود، رقمی شدن و عددی شدن انسان امروز، امروزه ما تصویر مجازی را همزمان از گوشه و کنار جهان همزمان می بینیم.

ما امروز در اینترنت شناختی مجازی از انسان ها داریم که مبتنی بر واقعیت است اما کاملا واقعی نیست و شاید در اینترنت نیز حذف نوعی هویت ظاهری ابعادی دیگر از انسان را مطرح میکند.

صفحاتی که نادعلیان در شبکه اینترنت طراحی کرده بود توالی زمانی رانشان میدادند . آنها صفحاتی طولانی بودندکه تصاویر به صورت فریم در کنار هم تکرار میشدند.

و از طریق ای اثر از آن جهات تعاملی و دو سویه بود که حاصل کار شخصی خود نادعلیان نبود بلکه مشارکت مردمی که عبور میکردند و هنرمندانی که اجرا داشتند به این اثر ویژگی داده بود.

 

 

چاپ اله آب بر ماسه های هرمز

 

 

 

نقاشی با خاک قرمز هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.