خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / شهر من مهديشهر / جاذبه گردشگری / عیدامسال را در منطقه زیبای هیکو شهرستان مهدیشهر بگذرانیم

عیدامسال را در منطقه زیبای هیکو شهرستان مهدیشهر بگذرانیم

هیکوه (هیکو) یکی از روستاهای مازندرانی زبان شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است

به گزارش نیزوا،بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت این روستا ۶۲ نفر (۲۹ خانوار) بوده است این روستا از طریق یک جاده‌ی سخت‌گذر کوهستانی به طول ۱۳ کیلومتر به روستای چاشم که مرکز دهستان چاشم می‌باشد متّصل می‌شود ولی مسیر اصلی رفت و آمد به هیکوه جاده‌ی دهستان پشتکوه (از طریق پرور و کلیم) می‌باشد چنانکه در زبان عرف نیز هیکوه از روستاهای پشتکوه شمرده می‌شود.
طول جغرافیائی ۲۰-۵۳و عرض جغرافیائی ۰۰-۳۶،ارتفاع متوسط ۲۳۶۰ متر.
میانکوهی ، معتدل مرطوب ، در ۹۲ کیلومتری جنوب باخترکیاسر(مرکز بخش چهاردانگه )
و۶۵ کیلومتری مرکز شهرستان مهدیشهر
سفید رود که از کوه سفید خاک و جوین کال سرچشمه گرفته از شمال آبادی گذشته و پس از پیوستن به رود خانه تجن به دریای خزر میریزد.
کوههای اوپرت در یک کیلومتری باختر و گوگلی در ۴ کیلو متری شمال آبادی است.
زبان: فارسی با گویش مازندرانی
کار و پیشه: کشاورزی، دامداری ، باغداری و زنبورداری.
فراورده ها: گندم ،جو ، سیب و آلوچه و گردو و گلابی و آلو و میوه جات جنگلی مثل ولیک و تلکا و ازگیل و چک چک ( آلبالوی کوهی ) پهند و شند.
رستنی ها : درختان توسکا ، گیاهان گل گاو زبان ، گل ختمی ، خاکشیرو گل بنفشه وآویشن کوهی که از بهترین نمونه های موجود در جهان می باشد وپوشش گیاهی برای چرای دام.
جانوران وپرندگان :بز کوهی و کل وقوچ ومیش وحشی و شغال ، گرگ ، روباه ، خرگوش ، آهو ، گوزن ، گراز ، خرس ، پلنگ ، قرقاول وچکاوک وبلدرچین و کبک و کبک دری و پرندگان شکاری مانند شاهین و باز و عقاب و کرکس.

جاده ای خاکی هیکو از دامنه های نزوا به چاشم و ییلاقات مرتفع وپوشیده از برف حتی در تابستان وسرسبز بهارکوه و سیاهکوه و اطاقسرا و کت بزنگاه وریزسروشاه پسند و اوپرت می رساند واهالی میانا وپهندراز مسیر کوهستانی که پاکوب مشخصی دارد از گوگلی گذشته و به اوپرت و هیکو برای کشاورزی میروند.روستای هیکو که در حدود ۶۵ کیلومتری مرکز شهرستان مهدیشهر قرار داره را می توان به عنوان سرچشمه رودهای که از طریق رود خانه تجن به دریای مازندران وصل می شود دانست به نحوی که از ییلاقات فوق الذکر شروع شده وپس از تلاقی درهیرو با رودخانه اسپیرو که از جنوب هیکو سرچشمه می گیردبه سمت دریای مازندران آب راهدایت می کند وپس از عبو از روستاهای شلی. ملاده.تم.تلاجیم.فینسک وپر آب تر شدن در این مسیر به لحاظ پیوستن آب از چشمه های مسیر در نهایت با وصل شدن آبهای مسیر تنگه کاورد به سمت دریای مازندران سرازیر می گردنند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.