خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / شهر من مهديشهر / تاریخ کهن / ” کورد وِستی ” بازی بومی محلی ساده و مفرح عشایر ایل سنگسری

” کورد وِستی ” بازی بومی محلی ساده و مفرح عشایر ایل سنگسری

” کورد وِستی ” بازی ای سهل و ساده است که علاوه بر مفرج بودن، با تحرک و جنب و جوش زیادی که دارد می تواند در قالب ورزش نیز بگنجد.

به گزارش خبرنگار نیزوا، مهدیشهر به عنوان خاستگاه عشایر ایل سنگسری، مردمانی دارد که سنت های خاص و منحصر به فردی داشته و دارند.

یکی از سنت های مردم مهدیشهر به مانند سایر نقاط کشور بازیهای بومی محلی خاصی است که بخصوص در بین ایل سنگسری رایج و مرسوم بوده است.

“کورد وِستی” از همین نوع بازیهای بومی ایل سنگسری است. بازی ای سهل و ساده که علاوه بر مفرج بودن، با تحرک و جنب و جوش زیادی که دارد می تواند در قالب ورزش نیز بگنجد.

این بازی که در زمان های دور مرسوم بوده به جرات می توان گفتدر حال حاضر رو به فراموشی رفته است که همین امر ضرورت معرفی این بازی را دو چندان می کند.

هر چند که شاید بازی “کورد وِستی” با زندگی شهری آپارتمان نشینی منافات داشته باشد و فضایی برای اجرای بازی نباشد اما در تفریحات پایان هفته و تعطیلات که به اتفاق خانواده در دامن طبیعت و پارک ها صورت می گیرد بازی آن به یقین لحظات خوشی را برای همگان رقم خواهد زد.

شاید بزرگتران امروز هنوز هم یاد و خاطره بازی”کورد وِستی” را در دوران کودکیشان در اذهان داشته باشند. دورانی که در ییلاقات و در دامن طبیعت در زمان فراغت صورت می گرفت و بهترین بازی گروهی بود که با دوستان دیگر بازی می کردند.

کورد وِستی بازی با نشاطی است که انرژی زیادی لازم است اما بعد از بازی نه تنها انرژی بازی کنندگان تمام نمی شود بلکه برعکس بازی های امروزی افراد را چابک تر می نماید.

این بازی ساده و همه گیر که با تعداد افراد متعدد در فضایی آزاد و بیشتر در دامن طبیعت صورت می گیرد نیاز به امکاناتی ساده و اولیه چون یک عدد چوب دستی بزرگ، دو عدد سنگ بزرگ و چوبی کوچکتر به اندازه ۴۰ سانتیمتر  دارد که برای عشایر سنگسری که در دل طبیعت سیر می کنند به دست آوردن این وسایل بسیار سهل است و به وفور یافت می شود.

نحوه بازی کورد وِستی به این صورت است که دو سنگ بزرگ را با فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر در کنار همدیگر گذاشته و چوب ۴۰ سانتی متری را روی این دو سنگ قرار می دهیم. بزرگی سنگ ها باید به گونه ای باشد که وقتی چوب را روی سنگ قرار دادیم از سطح زمین حدود ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. بعد از قرار دادن چوب بر روی سنگ یک نفر با یک چوب دستی بزرگ با قدرت هر چه تمام به زیر چوب کوچکتر که بر روی سنگ قرار دارد ضربه وارد کرده و آن را به سمت بالا پرتاپ می کند. وقتی این چوب پرتاپ شد بقیه افراد گروه به دنبال این چوب می دوند و در زمان فرود آمدن چوب و قبل از رسیدن به زمین هر کسی زودتر موفق به گرفتن چوب شد برنده است. شخص برنده دوباره چوب را روی سنگ ها قرار داده و به روال گفته شده با چوب دستی بزرگ به آن ضربه وارد می کند و بدین ترتیب بازی ادامه می یابد.  

انتهای پیام/ن 

پایگاه خبری تحلیلی نیزوا شهرستان مهدیشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.