خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / شهر من مهديشهر / اخبار مهديشهر / رئیس ثبت احوال مهدیشهر: نرخ رشد جمعیتی مهدیشهر در خطر است

رئیس ثبت احوال مهدیشهر: نرخ رشد جمعیتی مهدیشهر در خطر است

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه در نرم رشد جمعیت جهانی به ازای هر هزار نفر ۹ موالید تعریف شده است، افزود: نرخ رشد جمعیت شهرستان مهدیشهر در هر هزار نفر ۳/۲ است که بسیار پایین و در معرض خطر هستیم.

علی ضیائی در گفتگو با خبرنگار نیزوا، به وضعیت وقایع حیاتی شهرستان مهدیشهر اشاره کرد و گفت: میزان موالید شهرستان مهدیشهر طی ۸ ماهه اول سال ۹۴ بالغ بر ۲۸۹ مورد بوده که نسبت به ۸ ماهه سال ۹۳ رشد ۱/۱ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه این میزان موالید آمار بسیار پایینی است، اظهار کرد: در نرم جهانی به ازای هر هزار نفر ۹ موالید تعریف شده است اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۴ نفر موالید داریم.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان مهدیشهر میزان نرخ موالید استان سمنان را نیز همچون رنج موالید کشور در هر هزار نفر ۴ موالید عنوان کرد و افزود: متاسفانه در شهرستان مهدیشهر این نرخ موالید از رنج کشور و استان هم بسیار پایین تر است و از هر هزار نفر ۳/۲ موالید داریم.

ضیائی، شهرستان مهدیشهر را از نظر نرخ رشد جمعیتی در خطر دانست و تصریح کرد: بر اساس موالید پایینی که در شهرستان داریم  رشد جمعیتی مهدیشهر در خطر است که جوانان باید به این امر توجه جدی داشته باشند و میزان موالید را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه میزان موالید استان سمنان نیز با توجه به نرم جهانی بسیار پایین است، گفت: برعکس در استان گلستان به ازای هر هزار نفر ۱۳ موالید دارند و در سیستان و بلوچستان نیز به ازای هر هزار نفر ۳۰ مورد زاد و ولد صورت می گیرد.

رئیس اداره ثبت احوال مهدیشهر بیان کرد: این چند استان کشور میزان موالید آنها از نرم جهانی هم بالاتر است چرا که اعتقاد دارند زاد و ولد باید زیاد باشد و روزی را خدا می رساند.

ضیائی با پایین دانستن نرخ رشد جمعیتی در کشور افزود: مسئله زاد و ولد بسیار مهم و حساس است و مسئولین باید هر چه بیشتر بر این موضوع مانور دهند و بسته های حمایتی به وجود آورند.

وی با بیان اینکه اگر زاد و ولد افزایش نیابد بحث پیری جمعیت را در کشور شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: اگر نرخ رشد جمعیت به همین منوال ادامه یابد در ۱۵ سال آینده دیگر جمعیت جوانی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: وقتی هم در کشور جمعیت پیر داشته باشیم با کمبود نیروی  کار مواجه شده و مجبور می شویم پرستار و کارمند از خارج بیاوریم و همه چیز کشورمان دست مهاجران خارجی می افتد.

رئیس اداره ثبت احوال مهدیشهر همچنین به آمار ازدواج در شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در ۹ ماهه اول سال جاری جمعا ۷۷ مورد ازدواج در شهرستان ثبت شده است.

ضیائی با تاکید بر اینکه آمار ازدواج هایی که در شهرستان صورت می گیرد واقعی نیست، گفت: شهرستان دو دفترخانه ازدواج دارد که برخی زوج های مهدیشهری در محضرخانه هایسمنان عقد می کنند و بنابراین آمار ازدواج این زوج ها در همان شهرستان سمنان ثبت می شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مهدیشهری ها ولادت، ازدواج و وفات را در خود شهرستان اقدام به ثبت کنند آمار اینجا واقعی تر می شود.

ضیائی، مهدیشهر را شهرستانی بدون طلاق دانست و افزود: به دلیل اینکه دفتر خانه طلاق در شهرستان وجود ندارد بنابراین مهدیشهری هایی که بخواهند طلاق بگیرند در سمنان یا شهرهای اطراف اقدام می کنند و طلاقشان جز آمار همان شهر ها می شود.

رئیس اداره ثبت احوال مهدیشهر آمار وفات ۸ ماهه اول سال را ۱۷۵ مورد بیان و تصریح کرد: بیشترین علت مرگ و میر در شهرستان سکته قلبی می باشد و سرطان و کهولت سن نیز رتبه دوم و سوم را دارد.

وی خواستار ثبت به موقع وقایع حیاتی از مردم شهرستان مهدیشهر شد و اظهار کرد: طبق قانون کسی که فوت می کند باید ظرف مدت ۱۰ روز مهلت قانونی وفاتش اعلام و برای ولادت نیز ظرف ۱۵ روز تولد اعلام و ثبت شود که اگر از این مهلت قانونی دیرتر اقدام شود دیر ثبتی اتفاق می افتد در آمار اثر منفی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ن

پایگاه خبری تحلیلی نیزوا شهرستان مهدیشهر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.