خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / واحدهای هیئت / روابط عمومی / مطالب مذهبی / نخل يا مفه / نخل بشرویه آماده برای عزای سید و سالار شهیدان +تصاویر

نخل بشرویه آماده برای عزای سید و سالار شهیدان +تصاویر

به گزارش خبرنگار پیام بشرویه ،یکی از رسوم مذهبی شهرستان بشرویه در ایام ماه محرم ، پوشیدن نخل با پارچه های مختلف و گیاه خوشبو مورد است تا در شب و روز عاشورای حسینی توسط هیئت زیر نخلی ها برای عزای حسین (ع) آماده شود.
نخل معروف بشرویه ، یک داربست چوبی است که صبح روز تاسوعا توسط افراد به خصوصی با پارچه‌های رنگارنگ تزیین و پارچه‌ی سیاه رنگی روی آن پوشیده می‌شود و با برگ‌های گیاهی به نام (مورد) که بوته‌ای خودرو است و فقط در روستای موردستان و در یک محل مشخص از شهرستان بشرویه رشد می‌کند و دارای برگ‌های بسیار خوشبوست و مصرف دارویی نیز دارد، آذین شده  و جلو و عقب نخل نیز با آینه‌های بزرگی تزیین می‌کنند.

روایت‌های زیادی در بین اهالی وجود دارد که این نخل نشانه‌ای از تعزیه و عزاداری و نماد تابوت امام حسین(ع) است که در روز عاشورا به محل قبرستان وگلزار شهدای بشرویه توسط عزاداران و اعضاء هیئت زیر نخلی حمل شده و مردم آن​را زیارت می‌کنند.
 
 این نخل دارای سه متر طول و دو متر عرض و ۵/۲ متر ارتفاع می‌باشد و قسمت فوقانی آن به صورت طاغ جناغی داربست شده  و جنس آن ازچوب است.
 
مسجدی نیز به‌ نام «مسجدنخل» برای نگه‌داری و پوشیدن آن در بشرویه وجود دارد و دارای موقوفاتی است که از محل همین موقوفات با یک وعده نهار در ظهر عاشورا از هیئت زیر نخلی‌ها پذیرایی می‌شود.
 
از دیگر نخل های بشرویه می توان به نخل کوچک یا نخل انصاری اشاره کرد ، نخلی راستی است که حکم گلدسته‌ی ضریح را دارد و احتمالاً نماد جنازه‌‌ی حضرت علی اکبر(ع) است.
 
نخل جوانان که گفته می شود شاید نمادی از تشییع جنازه‌‌ی حضرت علی اکبر (ع) باشد.
 
عماری، نخل دیگری است که توسط هیئت فاطمیّه حمل می‌شود نمادی از کجاوه‌ای است که از آسمان در شب عاشورا فرود آمد و زنان پاک​دامنی چون: آسیه، هاجر، خدیجه، ساره و حضرت فاطمه(س) در آن بودند و برای سر مبارک حضرت امام حسین(ع) عزاداری می‌نمودند و به همین دلیل هر ساله توسط زنان باید پوشیده شود.
 
یکی دیگر از باورهای نخل این است که به ضریح چوبی بارگاه منور حضرت علی (ع) تعبیر شده است که در زمان حاکمان غاصب سرزمین مقدس کربلا و نجف ،این دو مکان شریف تخریب و ویران گردید و بنا بر برخی  حکایتی که سینه به سینه نقل شده ، این حاکمان ظالم بارگاه منور آقا ابا عبدالله الحسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا و مرقد منور حضرت علی (ع) در نحف اشرف را آب انداخته و تخریب کردند و مانع حضور شیعیان و پیروان حضرت علی (ع) برای زیارت به این امکان مقدس  می شدند بنابراین عاشقان متکب علوی و حسینی، نمادی را از ضریح چوبی حضرت علی (ع) ساختند و به عنوان زیارت از راه دور آن را در معابر شهرها و روستاها به حرکت در می آوردند و در شهرستان بشرویه از قدیم الایام این شعائر مذهبی را به عنوان نمادی از شئونات اسلامی متناسب با محرم آذین کرده و در روز عاشورا به عزاداری می پردازند.
صبح امروز نخل بشرویه برای عزای سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ویاران باوفایش آماده شد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.